Beretning 2024

Beretning


Formandens beretning på Ord. generalforsamling 2024


Velkommen til ordinær generalforsamling i Fjordvang, velkommen til nye medlemmer af foreningen.


Vi er glade for, at I har valgt Fjordvang som jeres nye plads i solen til familiehygge, afslapning og genopladning. 


Bestyrelsen

Siden sidste generalforsamling har Birgit forladt bestyrelsen af personlige årsager. Hun ville gerne have stoppet med denne generalforsamling, men det blev altså et halvt år tidligere. Bestyrelsen takker Birgit for hendes store arbejde i bestyrelsen, særligt med hensyn til planlægning og indkøb af hjertestartere (3) sammen med fire af området øvrige grundejerforeninger.

Der har været et enkelt bestyrelsesmedlem som har måttet tage sygeorlov, vedkommende er heldigvis tilbage igen. Der er pt. kun fire personer i bestyrelsen.


Hjertestartere

I februar fik bestyrelsen en e-mail fra et tidligere medlem af bestyrelsen, som oplyste, at hjertestarteren på Hyldegårdsvej 10 var defekt, fordi der ikke var lys i skabet og fordi hjertestarteren ikke blinkede – eller blinkede forkert!


Jeg måtte køre op i foreningen og besigtige hjertestarteren på en mandag, midt i arbejdstiden. Herefter afmeldte jeg hjertestarteren på hjertestater.dk – som man skal, når enheden ikke fungerer – indtil enheden igen kan meldes klar.


Jeg fik El-Dam (som har opsat skabet og leveret og opsat hjertestarteren) til at komme for at besigtige installationen. Relæet havde slået fra; der var kommet fugt i skabet. El-Dam tilsluttede relæet igen.


Et par uger senere gentog det hele sig – det tidligere medlem af bestyrelsen skrev voldsomme e-mails til bestyrelsen, hvori hun beskyldte bestyrelsen for dette og hint.


Jeg måtte bede Falck om at komme ud og se til hjertestarteren (Falck er leverandør af enhed på skab til El-Dam), fordi El-Dam ikke ville.

Vi har ingen serviceaftale (men dog forsikring) på vores tre hjertestartere. Jeg sagde til Falck, som var alt andet en beredvillige, at der jo stadig var garanti på enheden. Så de måtte komme og bytte hjertestarteren ud.


Torsdag den 7. marts då. var både Falck og El-Dam (som jeg havde ”udkommanderet” igen), ude for at besigtige forholdene (de var der samtidig). Det viste sig, at der var en dårlig tilslutning (ledning) i skabet, som gjorde, at lyset og blæseren ikke kørte, fordi kondens kunne komme i kontakt med bart kobber i ledningen og slå relæet fra. Dette havde El-Dam ikke rettet første gang, så relæet slog fra igen og igen.


  1. marts El-Dam har udbedret manglen (dvs. ordnet ledningen).
  2. marts: Falck undersøgte hjertestarterskabet: Lys, blæser og varme fungerer nu som det skal. Skabet er i 100% orden. Samtidig fik vi ombyttet (dvs. helt ny) hjertestarter i skabet på Hyldegårdsvej 10. Levetiden på batteriet er 2,5 år.
  3. marts: El-Dam har genmonteret skabet, der ikke hænger helt så stabilt, som ønsket af El-Dam.


Jeg har modtaget opringninger fra et skræmt og meget bange medlem af foreningens, som frygtede for sit liv (hjertesyg), fordi det tidligere medlem af bestyrelsen havde skræmt folk med e-mails og opslag på sociale medier med påstande om, at hjertestarteren på Hyldegårdvej 10 ikke virkede, fordi det ikke fik strøm fra skabet (mens det var defekt). 


Ultimo marts: Falck meddeler mig, at de har testet den gamle enhed; den virkede 100%. Der var aldrig noget galt med den gamle hjertestarter på noget tidspunkt!


Resumé:

  1. DEN GAMLE HJERTESTARTER HAR IKKE PÅ NOGET TIDSPUNKT VÆRET DEFEKT! Det var kun strømmen til skabet, som var periodisk defekt.
  2. Hjertestarteren kører på eget batteri – den oplades IKKE i skabene.
  3. Skabene har en blæser og lys, som varmer en smule i frostvejr, og holder skabet kondensfrit.
  4. Batterierne er testet til at holde 3,5-4 år, afhængig af model, uanset vejrlig. Vores batterier skiftes planmæssigt for hver 2,5 år (eller når enheden har været i brug).
  5. Hjertestaterne er en ekstra service over for medlemmerne i områdets fem foreninger. Grundejerforeningen Fjordvang er ikke og kan ikke være ansvarlig for folks helbred.
  6. Det er langt fra givet, at en hjerteløber bruger den nærmeste hjertestarter. Løberen vælger oftest den nemmeste løsning på sin vej hen til den hjertesyge.


Man skal være varsom med at lytte til kritiske røster, der ikke har undersøgt tingene selv, men som tror, de ved bedst, og som gør medlemmerne urolige på sociale medier.


Konklusion:

Foreningens hjertestater på Hyldegårdsvej 10 har virket perfekt hele tiden, også selv om lyset i skabet var gået ud. I de 17 år, jeg har været formand, er der sager, som er mere tidskrævende, sager der så at sige ”trækker tænder ud”.  I denne sag alene har jeg brugt over 22 timers arbejde med at få opklaret den påståede ”fejl på hjertestarteren” på Hyldegårdsvej. Og over 50 timer sammenlagt, når vi medregner kontrakten til hjertestartergruppen med personlige møder, telefonmøder, kontraktudkast, rettelser hertil, e-maling til og fra de fire samarbejdende foreninger samt øvrige udfordringer som skulle klares foreningerne imellem. Blot i det forgangne år.


Alt sammen tid, der ikke er relateret til egentligt bestyrelsesarbejde, men som jeg som formand alligevel må bruge tid på.


Ang. Hjerteløbere

Hjertestarter.dk (Tryg) anbefaler, at det kun er hjerteløbere, som bør hente hjertestartere (alle kan jo bare hente den i virkeligheden). Derfor anbefaler bestyrelsen dette og derfor er teksten på foreningens hjemmeside sådan - det er også udmeldt (i beretningen) på ord. Generalforsamling sidste år (2023).


Baggrund: Vi har fået yderligere to nye hjertestartere, så der i alt er tre i området. Hjertestarterne finansieres af de fem foreninger i området; Fjordvang, Dråby Strand, Strandkærgård, Strandhøjgaard og Ved Strandgården. Hjertestarterne er (selvfølgelig) af samme mærke og model.


Bestyrelsen ønsker ikke at modtage forslag om nye hjertestartere i andet mærke og model, som skal serviceres af et andet firma. Vi ønsker heller ikke forslag om diverse ”gratis” hjertestartere (som aldrig er gratis), tombola eller ”gaver”.

 

Strandengen

Hybenroserne slås ca. hvert andet år eller efter behov. Hybenroser (og Bjørneklo) er en invasiv art og skal derfor bekæmpes. Vi har slået hybenroser på strandengen sommeren 2023 og igen her i 2024.


Dræn og brønde

Der løber en lang række dræn i foreningen. Nogle tilhører Fjordvang. Disse tilses og vedligeholdes af foreningen.

Øvrige dræn og brønde ligger på private grunde. Disse er medlemmerne selv ansvarlige for at vedligeholde, således, at der er frit løb for vand til drænet og videre ud i evt. sidedræn. Foreningen kan ikke (må ikke) vedligeholde eller andet på dræn, der ligger på privat grund.


Bestyrelsen skal opfordre alle med dræn til – kontinuerligt – at tilsikre, at drænene virker og kan aflede den mængde vand, som området måtte blive udsat for.


Har du dræn på din grund skal det dermed være velfungerende og fungere på en sådan måde, at det ikke er til gene eller ulempe for områdets øvrige medlemmer.


Restanter

Der er i skrivende stund ingen restanter fra tidligere år. Og kun få, det sædvanlige antal, der mangler at betale rykkeren for dette års kontingent. Bestyrelsen forventer, at de restanter betaler 2. rykker og at antallet af medlemmer, som er i restance, er bragt ned til nær-nul ved samme tid næste år. Dette er blandt de laveste tal i foreningens historie de seneste næsten 20 år. Bestyrelsen er særdeles tilfreds med udviklingen.


Grønne arealer

Foreningen råder over en del grønne arealer, herunder græsrabatterne langs Dråbyvej, mellem husene og mellem enkelte veje, f.eks. på ”planetvejene”. I forbindelse med nødvendig fældning af et dusin træer i 2022 og 2023 i disse grønne bælter, så lod vi træerne ligge til gavn for biodiversiteten. I 2024 har vi taget en runde med fældning af træer, hvor der måtte være behov.

Bestyrelsen skal understrege, at medlemmerne IKKE må fælde træer fra foreningens arealer til salg til brænde eller lignende. Heller ikke til venner eller familie.


Udfordringer til bestyrelsesarbejdet

I de senere år har bestyrelsen været udfordret med hensyn til at få nye folk ind i bestyrelsen. Det er den gamle garde, som stadig trækker læsset. Vi har været nødt til at opfordre medlemmer til at træde ind i bestyrelsen på de årlige generalforsamlinger.


Dette har desværre medført, at de, som har meldt sig, gør det på trods og ikke efter forudgående eget ønske herom. En del har sagt ”ja” til at være suppleant eller bestyrelsesmedlem for et år, andre er gået ind i bestyrelsen med en mærkesag eller ønsker om at få en særlig sag stemt igennem.


Når disse bestyrelsesmedlemmer finder ud af, at mærkesagen måske ikke kan opnås, og at der er et reelt stykke arbejde, som skal gøres; så udtræder de af bestyrelsen.


Det, foreningens har brug for, er (nye) medlemmer, som træffer et aktivt valg om at gå ind i bestyrelsen og arbejde uegennyttigt til fordel for foreningen og ikke ud fra egne snævre interesser.


Jeg ser ikke dette ske foreløbigt – faktisk er det modsatte sket, bestyrelsen er blevet mindre og mindre i de seneste 15 år. Dette har jeg oplyst medlemmerne om flere gange på tidligere ord. Generalforsam­linger, hvor jeg også har advaret om, at kursen, foreningen er inde på og har været det siden før Corona, ikke længere er bæredygtig.


Aflønning af bestyrelsen – eller ikke

Derfor har jeg som formand ønsket en ”voksen-samtale” medlemmerne imellem, om hvorvidt vi skal kunne aflønne bestyrelser i fremtiden, for at sikre, at der er nogen til at udføre det nødvendige arbejde i bestyrelsen.


Dette har udmøntet sig et i konkret forslag, idet foreningens administrator har gjort klart for mig, at det nødvendigvis skulle være et konkret forslag med kroner og ører ”på”, for at kunne få nogen gyldighed: Man skulle som medlem kunne vælge at deltage i ord. Gf, når der er en udgift af den størrelse i forslag.


Selve forslaget er ikke diskuteret i bestyrelsen. Bestyrelsen skal ikke forhåndsgodkende/-afvise forslag fra medlemmerne, som et medlem ønsker at stille til den ord. Generalforsamling. I dette tilfælde er forslagsstilleren undertegnede.

Med hensyn til selve beløbene, er det administrationsselskabet, som er fremkommet med tallene på baggrund af et, som jeg forstår det, gennemsnit af bestyrelseshonorarer i de andre foreninger, det administrerer.


Lad mig gøre det klart for medlemmerne:

Som formand er jeg indifferent om, hvorvidt der bliver stemt ”ja” eller ”nej” til forslaget, så længe medlemmerne er klar over, hvad konsekvenserne af et nej så bliver - jeg spår, at det bliver vanskeligt at få en fungerende bestyrelse i årene, der kommer - MEDMINDRE der kommer et MEGET STØRRE engagement fra medlemmerne i fremtiden i form at duelige og engagerede bestyrelses­medlemmer, der rent faktisk laver bestyrelsesarbejde og ikke stopper efter 3-6-12 måneder eller som mister interessen, når deres mærkesag er løst eller forsvinder.

 

2024, David Kjærgaard,

Formand for Grundejerforeningen Fjordvang.

 

PS Der var stor opbakning til at fylde bestyrelsens pladser ud med fire nye bestyrelsesmedlemmer og to nye suppleanter, så forlaget om aflønning af bestyrelsen blev trukket tilbage og dermed ikke bragt til afstemning.