Formandens beretning
Kignæshallen 26/5-2013:
Velkommen til medlemmerne, herunder en særlig velkomst til nye medlemmer.
Underskrivelse af regnskab:
Bestyrelsen ønsker at ændre praksis, således at bestyrelsen først underskriver det foregående års regnskab – som er forhåndsgodkendt og fremlagt af bestyrelsen og dennes eksterne revisorer - når dette er godkendt af medlemmerne på årets ordinære generalforsamling. Og ikke inden da, som det har været praksis hidtil.
Økonomi:
Restanter, som skylder kontingent til foreningen, er et stort og stærkt stigende problem i foreningen! Der var 75 medlemmer, som ikke betalte kontingent for 2012, før der blev udsendt inkassovarsler. Og 50 medlemmer har pt. ikke betalt for 2013! Disse er sendt til sendes til advokat / inkasso som aftalt på sidste års generalforsamling.
Udgift til advokat og inkasso for 2012 andrager ca. 30.000 kr. pt.. Beløbet dækker skrivelser og indkrævning af skyldige kontingent(er) fra de ca. 50 medlemmer, som stadig ikke havde betalt efter at vi vores egne to rykkere (altså før sagerne gik til advokat).
Målet var at hente de ca. 150.000 kr., der skyldes fra år 2012 (ekstraordinær kontingentbetaling på 2875,- til veje) i alt. 120.000 af disse er pt. indkommet. Inkasso og Fogedret står foran de manglende betalere.
10 restanter (årene 2011-2012) bringes i Fogedretten (udgift: Op til ca. 25.000 per medlem, hvis det ender så galt, at med (selv) må begære et medlem på tvangsauktion, og der ikke skulle være midler tilbage herefter, så vi selv må afholde udgifterne hertil.
Bestyrelsen takker generalforsamlingens for fuldstændig opbakning til at bringe de medlemmer, som ikke vil betale det (meget beskedne) årlige kontingent til retten, evt. hele vejen til tvangsauktion.
Baggrunden er, at vi kan risikere at sidde tilbage med en ”hård kerne” på ca. 20 medlemmer/husstande, som ikke vil betale kontingent, overhovedet! Set over en 20-30-års periode bliver det til en del penge – og svært at forklare til andre, hvorfor disse kan undgå at betale kontingent år efter år og stadig nyde godt af de goder, som resten af foreningens medlemmer betaler til. Så måske hellere få dem ud af foreningen med det samme, og få en god betaler ind i stedet.
Budget: Foreløbigt budget er udarbejdet; færdiggøres efter denne GF, når vi kender medlemmernes holdning til advokatudgifter. Konklusioner, uddybning under pkt.2 (se referatet). Vedrørende det næste løbende års aktiviteter (fra nu og frem til næste års GF):
Ingen større projekter i udsigt – heller ikke inden for de næste 3-4 år
MEN: Større udgifter til advokat, grundet manglende betalere
- og manglende ”hænder” til udførelse af forefaldende arbejde i foreningen, som tidligere blev klaret ved fælles hjælp – må forudses.
Bestyrelsen forudser årligt kontingent på samme niveau som i 2013, med tillæg for prisudvikling (ca. 3%).
Vedligeholdelse:
Anden del af asfalteringen af veje, som vi vedtog på sidste års GF, er nu igangsat. Arbejdet udføres fra uge 18 – de veje, som er oprettet inden vinteren, får nu et nyt toplag med grusskærver på. Overskydende grus opsuges efter 4-8 uger. Man vil kunne hente et læs af det opsugede grus uden beregning, når dette efterfølgende er blevet opsuget (det kan ikke genanvendes til veje). Gruset placeres i en bunke som formentlig lægges på Lille Fjordvej.
Grusvejene bliver trukket over med fint lergrus lige som sidste år.
Oprydning:
Sedler til medlemmerne fra Bestyrelsen: Vi har gennemtravet og besigtiget omkring halvdelen af foreningens veje og arealer. Alt for mange fylder op på fællesarealerne foran husene (grønne stribe). Ca. 65 sedler er omdelt, men for få har taget henstillingen til sig. Megen brok fra enkelte medlemmer ved modtagelse af den skriftlige henstilling! ”Hvorfor må naboen, når jeg ikke må…” osv. Vi kan kun sige; reglerne gælder ALLE medlemmer, og ”naboen” har også fået en seddel med henstilling.
Generalforsamlingen gav bestyrelsen klart mandag til at håndhæve foreningens vedtægter og husorden vedr. arealer og ulovligt affald mv. helt og aldeles, og sørge for, at der ryddes op. Bestyrelsen tænker at bede landinspektørfirma om at opmåle 2-3 større vejstykker for at markere, hvor skel rent faktisk er, og bede folk trække deres grunde tilbage dertil, hvor skel mod vejen er overskredet.
Nyt fra Fr. Sund kommune;
Kommunens forslag til placeringer af vindmøller (krævet af staten) op i byrådet i næste uge [Kommunen mener ikke, der er egnede placeringer i kommunen, hvilket er indstillet til staten].
E-mail-adresseliste:
Fremsendelse af breve og kontingent per e-mail til medlemmerne fremover. Skriv familiens e-mail på listen ved døren – så modtager du besked fra foreningen i din indbakke. Det sparer foreningen rigtig mange penge til porto og håndtering af breve, som eller skulle udsendes.
Frivilligt arbejde:
Vi efterlyser medlemmer, som vil gøre et stykke frivilligt arbejde; Holde Grædehøjen og male hvide sten osv.
Vedtægtsændringer (tidssvarende modernisering) er udskudt 1-2 år – vi ved, der kommer lidt mere med, og vi kan ikke ændre Vedtægter oftere end hvert 15-20 år (senest ændring er sket i 1999). Så vi skyder det et års tid eller to.
Grundejerforeningen Fjordvangs afholdt en velbesøgt og meget hyggelig 50 års jubilæumsfest på Gerlev Kro den 15. juni 2013. 194 medlemmer deltog.
David Kjærgaard,
Formand, GF Fjordvang